۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
کد خبر: 373222

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: گزارش‌های ارایه شده سازمان‌های جهانی هواشناسی نشان می‌دهند، سال جاری میلادی در ماه‌های آغازین خود رکورددار گرم شدن جهانی زمین بوده است.

سال ۲۰۱۶ رکورددار گرم شدن زمین

بر اساس گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» با وجود شیوه‌های تحقیقاتی  متفاوتی که توسط سازمان هایی همچون، «NOAA» (سازمان ملی اقیانوس ها و مطالعات جوی آمریکا)، «NASA» (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) و همچنین «انجمن هواشناسی ژاپن» به کار گرفته شده است، تمام گزارش‌های ارایه شده، نتایج مشابهی داشته و  نشان می‌دهند، سال 2016 در سه ماه ژانویه، فوریه و مارس رکورد دار گرم شدن زمین بوده است.
به گفته کارشناسان، بخشی از تغییرات جوی- گرم شدن هوا و باران‌های سنگین به طور خاص- را می‌توان با توجه به پدیده «ال نینو» توضیح داد. دانشمندان پیش بینی می‌کنند، پدیده «ال نینو» مقادیر زیادی گرما را از اقیانوس اطلس وارد جو زمین کرده و الگوهای آب و هوایی غیرمعمولی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند. با این حال «جسیکا بلاندن» از دانشمندان هواشناسی «NOAA» و از نویسندگان گزارش این سازمان معتقد است، این گرم شدن جهانی هوا به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای
 است که تأثیرات پدیده ال نینو را تشدید کرده است.  «کوین ترنبرت» از دانشمندان ارشد مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا در این زمینه می‌گوید: درحالی که ال نینو در حال رفتن است، دمای اقیانوس ها در نقاط گرمسیری منطقه پاسیفیک در ماه نوامبر به اوج خود رسیده است؛ گرمایی که این اقیانوس ها در خود انباشته اند، باید به جایی منتقل شود. ترنبرت معتقد است: «این گرما از اقیانوس ها خارج شده و در سراسر جهان پخش شده است.» به گفته ترنبرت این مهم می‌تواند توضیحی برای رکورد بالای گرمای زمین و آتش گرفتن جنگل ها در نیمکره جنوبی زمین باشد.
 دکتر بلاندن با این حال توضیح می‌دهد، برای تشخیص اینکه چه مقدار از گرم شدن زمین حاصل پدیده ال نینو بوده و چه مقدار بر اثر گازهای گلخانه ای ایجاد شده است، دانشمندان «NOAA» تأثیرات ال نینو اخیر را با ال نینوی سال‌های 1998- 1997 مقایسه کرده اند. نتیجه این بررسی نشان داده است، ال نینوی اخیر در زمینه افزودن به گرمای زمین، به میزان 8/0  درجه از رکورد قبلی فراتر رفته است.  با این حال، به گفته کارشناسان گرمای ماه مارس، آخرین تأثیرات پدیده ال نینو بوده و دمای سطح زمین در سراسر جهان، احتمالاً در سال جاری شروع به کاهش خواهد کرد. دکتر بلاندن می‌گوید: پدیده ال نینو اغلب توفان‌های «لانینا» را به دنبال دارد، پدیده ای که می‌تواند طلیعه دوره‌های دمایی سردتری باشد. با پایان یافتن پدیده ال نینو در چند ماه آینده، انتظار می‌رود سال 2017 از نظر گرمایش جهانی زمینی، رکورد پایین داشته باشد. با این همه، کارشناسان معتقدند، پس از دو سال گرم و رکوردشکن- سال‌های 2014 و 2015- و چند ماه بی نهایت گرم سال 2016، می‌توان گفت بسیاری از تأثیرات مخرب و شدید گرم شدن جهانی زمین و پدیده ال نینو، گریزناپذیر خواهند بود و جهان را در مسیر دوره هایی طولانی از گرم شدن سریع قرار خواهد داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام عالی بود